Ahir diumenge va
acabar el Festival de Sitges 2012, que ja havia celebrat la gala de cloenda el
dia anterior, on s’havien anunciat els guanyadors de l’edició d’enguany.
Diumenge era dia de maratons, una bona opció per repassar les millors
pel·lícules del festival. Per 13.5€ es podia assistir a un pase ininterromput
de 5 de les pel·lícules més rellevants del festival.
Aquest any, la
Marató de l’Auditori (el cinema més gran dels 3 que allotgen el festival, amb
uns 2.000 seients) va constar, com cada any, de pel·lícules molt diferents
entre si. Des de la nova de Rob Zombie, el gurú de la sèrie B, fins a la
catalana Insensibles, passant per la guanyadora del festival, Holy Motors.
En aquesta entrada
trobareu una petita ressenya de cada una de les 5 pel·lícules.
THE LORDS OF SALEM
(Rob Zombie): Era una de les pel·lícules més esperades del festival pels fans
del terror de sèrie B, doncs suposava el retorn de Rob Zombie darrera
la càmera després de 3 anys dedicat a altres projectes. Finalment lliure de les
exigències de les grans productores de hollywood, Zombie prometia la seva
pel·lícula més personal.
El resultat és un
batibull d’escenes més o menys impactants que només serveixen per allargar un
plantejament inicial que clarament no dona prou de sí. És, doncs, una
pel·lícula anecdòtica que bé podria ser resumida en un curt de 20 minuts. Segur
que així seria més efectiva i, a més, els espectadors ens estalviaríem una hora
i mitja de sopor.
Veient aquesta
pel·lícula és incomprensible que Rob Zombie tingués tant d’èxit al seu temps.
Per entendre-ho caldrà mirar La Casa dels
1000 Cadàvers, la seva òpera prima. Sembla ser que Rob Zombie feia millors
pel·lícules quan algú el supervisava de ben a prop...
2/5
SEVEN PSYCHOPATHS
(Martin McDonaugh): Sens dubte el millor de la marató, i possiblement de tot el
festival, és la segona pel·lícula de Martin McDonaugh, que es va donar a
conèixer amb la genial Escondidos en
Brujas l’any 2008. La pel·lícula és una comèdia negra hilarant, amb un guió
enrevessat i ple de referències i homenatges al cinema negre, al més pur estil
Quentin Tarantino o Guy Ritchie.
Colin Farrell
interpreta un escriptor alcohòlic que vol tirar endavant la seva nova novel·la,
de la qual només n’ha pensat el títol: Seven
Psychopaths. El seu amic (impagable Sam Rockwell) l’ajudarà a posar-se amb
contacte amb psicòpates reals per tal d’agafar idees per la novel·la. Aquest
plantejament dona lloc a una desfilada de personatges surrealistes i
divertidíssims, que donen molt de joc. Al repartiment també hi ha els genials
Christopher Walken i Woody Harrelson.
La pel·lícula va
provocar nombrosos moments de rialla generalitzada, i va rebre també molts
aplaudiments al llarg de les seves 2 hores de durada. És, sens dubte, una de
les pel·lícules més recomanables del 2012.
5/5
HOLY MOTORS (Léos
Carax): La indiscutible guanyadora del festival (es va emportar els premis a
Millor Pel·lícula, Millor Director, Gran Premi de la Crítica i Meliès d’Argent)
és una anada d’olla del director francès Léos Carax, que torna a dirigir
després de 12 anys inactiu. La pel·lícula, surrealista fins a més no poder, és
frustrant i fascinant a la vegada, emotiva i divertida a parts iguals.
La trama
(pràcticament indesxifrable) tracta aparentment d’una companyia que es dedica a
recrear actes surrealistes amb l’objectiu de que la seva bellesa perduri en el
temps. El protagonista del film és un treballador d’aquesta companyia que,
muntant en una limusina que el porta amunt i avall per París, anirà adoptant
diferents identitats i recrearà 9 d’aquests actes en un dia laborable.
El film està ple
d’imatges impactants i sorprenents, i val la pena veure’l només perquè és
completament diferent de tot allò que mai haguem vist. Ah, i l’escena final és GENIAL,
del millor que he vist mai.
3.5/5
SINISTER (Scott
Derrickson): La pel·lícula terrorífica de torn va ser aquest film que, si bé no
és trencador amb el gènere, sap perfeccionar-ne tots els aspectes i
convertir-se en una proposta molt sòlida. Els ensurts són constants i estan
molt ben aconseguits, i els dos protagonistes (un matrimoni que es muda a una
casa on va tenir lloc un cruel assassinat) no són totalment estúpids.
El guió no és res
de l’altre món, però té l’encert de no revelar gaire informació sobre el
misteri de cop, de manera que manté el suspens al llarg de tota la pel·lícula.
Fins i tot, un cop acabada la pel·lícula, l’espectador no és del tot conscient
del que acaba de presenciar.
Ethan Hawke està
genial en el paper d’un escriptor obsessiu que va de poble en poble escrivint
sobre crims que han quedat sense explicació. Quan troba al traster de la nova
casa una caixa amb gravacions d’assassinats, s’obsessiona en desemmascarar el
culpable. Poc a poc es va endinsant en un misteri que el consumeix per dins.
És una pel·lícula
molt recomanable pels fans del terror. Això sí, heu de tenir present que, si
decidiu mirar-la, la cara del Mr.Boogie us perseguirà durant unes quantes
setmanes...
3/5
INSENSIBLES (Juan
Carlos Medina): La última pel·lícula de la marató va ser aquesta producció
catalana, protagonitzada per Àlex Brendemühl, que tracta (com no podia ser
d’altra manera) de la Guerra Civil. Però ho fa d’una manera molt interessant,
alternant dues línies narratives: a l’actualitat, un home investiga en el
passat per trobar els seus pares biològics, mentre que el 1931 un grup de nens
són tancats en un hospital perquè pateixen una malaltia especial: no senten
dolor.
El plantejament és molt interessant justament perquè les dues trames es
desenvolupen paral·lelament sense connexió aparent, però a l’hora de
connectar-les al guionista se li en va de les mans. La segona meitat de la
pel·lícula és un despropòsit en tots els nivells, i sap molt de greu veure a
actors com Brendemühl i Juan Diego rebaixant-se a un guió tan barroer.
2/5
Com a conclusió, es podria dir que la marató d'aquesta edició del Festival de Sitges ha estat poc inspirada, tot i que la selecció oficial del festival era molt completa. A la marató s'hi han trobat a faltar títols importants com Chained (Jennifer Lynch), Sightseers (Ben Wheatley) o Antiviral (Brandon Cronenberg), que van tenir molt d'èxit en les seves emissions.
Sí, la marató no va estar gaire inspirada.
ResponEliminaThe Cabin in the Woods, Mi loco Erasmus, Looper... faltaven les millors.